czwartek, 20 sierpnia 2020

Vojen Ložek (26.07.1925-15.08.2020)

Z pewnym opóźnieniem dotarła do mnie smutna wiadomość o śmierci światowej sławy malakologa i przyrodnika Vojena Ložka, jednej z legend malakologii, człowieka-instytucji, erudyty, specjalisty, a przede wszystkim pasjonata przyrody i jej ochrony. 15 sierpnia 2020 r., trzy tygodnie po 95. urodzinach odszedł niezwykły człowiek, którego dorobek naukowy to około 1500 publikacji i ponad 3000 wystąpień. Przez 53 lata nieprzerwanie prowadził zajęcia z ochrony przyrody na Uniwersytecie Karola w Pradze, a jego aktywność naukowa trwała blisko 80 lat.

Specjalizował się w badaniach czwartorzędu, a do tych badań stworzył i rozwinął metodologię, z której korzystały i korzystają pokolenia malakologów. Jego prace odcisnęły ogromne piętno na malakologii XX wieku, nie tylko w ówczesnej Czechosłowacji, ale na całym świecie.

 Wielokrotnie zdarzało mi się sięgać do jego prac w poszukiwaniu wiedzy na temat mięczaków żyjących w Polsce. Jego nazwisko od wielu lat towarzyszyło mojej pasji, stąd szczególna towarzyszy mi wdzięczność za jego działalność. Jeszcze trzy miesiące temu pobierałem z internetu jego prace stwierdzając zaskakującą mnie aktywność rozciągniętą na dziesiątki lat (w moich zbiorach znajdują się prace wydane między 1957 a 2018 r., czyli przeszło sześćdziesiąt lat!). Rzadko się zdarza, by czyjaś aktywność trwała tak długo i miała tak doniosłe znaczenie dla nauki.

 Na stronie mollusca.sav.sk dostępna jest bibliografia Vojena Ložka obejmująca dorobek do 2005 roku. Warto przyjrzeć się jego dokonaniom i pochylić się przed cieniem tej niezwykłej postaci, która - wierzę w to - inspirować będzie przez pokolenia.

 R.i.P.


foto za ochranapriridy.cz, zmodyfikowane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz