wtorek, 7 grudnia 2010

Palaeontologia

Kiedy zima daje o sobie znać, trzeba robić wszystko, żeby najlepiej przygotować się do kolejnego sezony i dobrze zamknąć poprzedni. To drugie idzie mi na razie nie najlepiej, czeka mnie jeszcze oznaczenie kilkunastu zbiorów i skatalogowanie całości, za to pierwsze - nie ustaje. Ostatnio, w ramach poszukiwań informacji nt pochodzenia mięczaków, sięgnąłem po paleontologię. A to za sprawą kwartalnika Acta Palaeontologica Polonica wydawanego przez Instytut Paleontologii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Poza tym wspomniany instytut wydaje również Palaeontologica Polonica, obie serie dostępne w całości w zasobach internetowych.
Artykułów dotyczących mięczaków (głównie amonitów, belemnitów, kopalnych małży i sporadycznie innych gromad) można znaleźć blisko setki, począwszy od 1957 roku. Wszystkie zapisane w pdf, co bardzo ułatwia korzystanie z nich.
Rozpiętość zagadnień jest ogromna, szczególnie godne polecenia wydają się prace prof. Jerzego Dzika odnoszące się się do amonitów. Nie doszedłem tylko do tego,  w jaki sposób preparuje się kopalne zwierzęta: jak wytrawia się skały, jak zabezpiecza się przed zniszczeniem najcenniejszych warstw, no ale mam trochę czasu na lektury, może się dowiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz